Doe mee met 6x6x6 en ga 5 weken gratis op vakantie..
Dat klinkt natuurlijk bijzonder aantrekkelijk! Ik zou dan graag naar Azië gaan: groots, diversiteit, rust en drukte, natuur, mystiek, maar ook de grote tegenstelling arm en rijk en onderdrukking waar wij in ons westerse wereldje vrij weinig mee te maken hebben of iets van af weten. Azië is ver weg...
Maar dan ineens is Azië voor mij toch niet meer zo ver weg..
Ik heb nl. de kans om daar in april voor 5 weken naar toe te gaan. Fantastisch! En nog gratis ook! Ok, dilemma's zijn er ook genoeg: 5 weken? Ik ben nog nooit zo lang achter elkaar van huis geweest.. Hoe moet dat met werk en vakantiedagen? Ik heb een cursus in die periode? En wat doe ik met Whoopi? En m'n moestuintje? En mijn paspoort is nog 8 maanden geldig maar dat moet 12 zijn.. En oja, voor Azië heb je ook diverse prikjes nodig.. helemaal als je daar 5 weken bent. Bovendien is dan wel bekend dat het Azië is, maar het land of de route die je moet afleggen krijg je nog niet te horen. Wat staat me daar allemaal te wachten? Wat moeten we voor opdrachten doen?
En eigenlijk direct daarna kwam de volgende gedachte: ach joh, zo'n kans komt toch niet zomaar voorbij?
Dus die grijp ik met beide handen aan! Supergaaf en wat een geweldig avontuur staat me dan te wachten! Dus die dilemma's? Dat zijn toch eigenlijk maar luxeproblemen, daar vind ik wel wat op! Er zijn tenslotte mensen in de wereld die veel grotere problemen hebben dan de dilemma´s die ik hierboven heb genoemd. Problemen die je niet even oplost door iemand te bellen om te vragen op de kat te passen of je moestuintje verzorgen. Of je paspoort simpelweg wat eerder te verlengen dan de vervaldatum. Nee, sommigen hebben niet eens de vrijheid of de mogelijkheid om te reizen of iemand te bellen. Bovendien hebben we hier in Nederland het geluk dat we prikjes kúnnen halen om ziektes zoveel mogelijk te weren. Ook dat is geen gemeengoed in de wereld. Het is soms zo oneerlijk verdeeld.
En dat is ook meteen een van de achterliggende gedachten van 6x6x6 op reis.
Je mag nl. niet alleen gratis op vakantie. Nee je kunt je hiermee ook actief inzetten voor maar liefst 6 goede doelen! Niet alleen door geld in te zamelen en opdrachten te vervullen. Maar ook door ter plekke aan een van de projecten van een goed doel mee te werken. Voor het team dat naar Azië gaat betekent dit een samenwerking met Hivos, een organisatie die zich sterk maakt voor een vrije, eerlijke en duurzame wereld. Dat is toch ook helemaal geweldig! Nog een goede reden om mee te doen dus!
Dus heb ik samen met Chantal ideeën verzameld voor een filmpje...
En natuurlijk passen lang niet al onze ideeën in een filmpje van 1 minuut.. Wat laat je zien? Wil je wat laten zien of houd je het juist wat meer mystiek, net als het continent zelf? En welke muziek gebruik je? Wat laat je zien voor het goede doel? Ook hier dus volop keuzes en dilemma´s. Maar het resultaat mag er zijn! We zijn trots op ons filmpje!
Maar met alleen het filmpje zitten we nog niet in Azië.. Nee, er moet actief gepromoot worden. Niet alleen om stemmen voor ons filmpje te werven. Maar ook om mensen 6x6x6 op Reis via facebook, twitter of e-mail te laten volgen. Alleen dan komt er nl. extra geld in de pot voor de goede doelen!
De strategie
Vol enthousiasme benader je zoveel mogelijk (lees: alle) bekenden en onbekenden uit je contactenlijsten van email, hyves, linkedin, facebook en twittert er op los. En natuurlijk zitten daar altijd mensen tussen die niet meteen enthousiast zijn of het zelfs vervelend vinden. Met als gevolg dat je irritaties kunt opwekken door te vaak en te veel te promoten. Vooral als je bedenkt dat de periode vanaf 15 februari tot 17 maart best lang is. Laat staan dat je ook nog tot 15 april mensen enthousiast moet weten te krijgen. En bovendien ook nog zover zien te krijgen dat ze je ook gedurende de 5 weken in Azië blijven volgen en steunen. De aandachtsspanne is bij veel mensen nl. niet groot en als ze eenmaal op je hebben gestemd en ze volgen 6x6x6 op reis is het vaak al genoeg. Denken ze... Helaas.. (en ook dit blog is voor veel mensen waarschijnlijk te lang om te lezen..)
Maar gelukkig zijn daar ook veel mensen die het heel goed hebben begrepen.
Mensen die niet alleen 6x6x6 op reis volgen, maar vooral ook zelf enthousiast zijn geworden en zich inzetten voor jouw promotie! Ook zijn er veel mensen die jou helemaal niet kennen, maar wél hun stem aan jouw filmpje geven. Dat is toch helemaal geweldig?! Dat vind ik op dit moment helden! Ik vind het dan ook een eer om mij voor meer dan 100% in te zetten om naar Azië af te reizen, me in te zetten voor Hivos, maar ook deze trouwe fans zijn heel belangrijk in deze wedstrijd.
Meersporenbeleid
Naast de directe en indirecte contacten probeer je natuurlijk op nog veel meer manieren bekendheid te geven aan deze actie. Het is eigenlijk te veel om hier allemaal te noemen.. En intussen probeer je, net als alle kandidaten overigens, ook BN'ers of zelfs buitenlandse beroemdheden (die hebben immers veel volgers..?) en diverse tv- en radio programma´s te benaderen om je filmpje en het goede doel erachter onder de aandacht te brengen. Niet altijd met evenveel succes. Ook wordt geprinte media benaderd. Helaas ook niet altijd even succesvol. Op dit moment tenminste. Want als je dit niet probeert weet je zeker dat het niet lukt. Dus... deze strategie wordt zeker aangehouden en we gaan lekker door; de aanhouder wint tenslotte en bovendien is het nog geen 17 maart!
17 maart: rood of groen scherm?
Tja, 17 maart, dat is dus zomaar ineens een belangrijke dag. Dan maakt de jury nl. bekend welke 12 teams verder mogen strijden voor die fantastische reis voor het goede doel! Ik hoop natuurlijk dat ons filmpje daar bij zit! Qua stemmen gaat het vanaf 15 februari in elk geval goed, met een vrij constante stroom aan stemmen! Bovendien zijn zowel Chantal als ikzelf goed zichtbaar én dagelijks flink actief op de diverse sociale netwerken. En het is uiteraard een wedstrijd met verschillende teams, dus met verschillende karakters en achtergrond. Elk team benadert zijn netwerk dan ook zoveel mogelijk op een eigen unieke manier. De een wat meer ludiek dan de ander, maar wel allemaal met een flinke dosis enthousiasme, betrokkenheid en bijbehorend resultaat! En wie weet komt er van ons ook nog een onverwachte actie... Het is tenslotte nog geen 17 maart...
Ik kijk er wel naar uit, 17 maart!
Ik ben uiteraard benieuwd of de jury net zo enthousiast is over ons als team, maar ben ook benieuwd naar de juryrapporten over de andere teams. Tot nu toe is het namelijk angstvallig stil vanuit de organisatie richting de kandidaten.. Hebben ze voldoende informatie over de kandidaten op basis van de filmpjes en de promotieactiviteiten? Is het stilte voor de storm? Zitten zij stilletjes te genieten van alle filmpjes en de aandacht die deze actie genereert. Of zitten ze dagenlang met de handen in het haar omdat de keuze zo moeilijk is? Het is voor mij ook nieuw om aan zo´n actie mee te doen, dus misschien is dit wel een hele gangbare procedure.. Wie het weet mag het zeggen!
En toch zou ik niet graag in de schoenen van de jury staan.
Deelnemers kunnen tot 17 maart filmpjes insturen. Maar dat is dan ook meteen de dag waarop bekend wordt welke 12 teams de beste zijn. Dat betekent dus dat wanneer je, om welke reden dan ook, pas op 17 maart je filmpje instuurt, vrij weinig tijd hebt om stemmen binnen te halen én daardoor ook heel weinig tijd om je filmpje te promoten. Hoe ludiek en enthousiast je dan ook kunt zijn. Om die reden zou het misschien praktischer en eerlijker zijn om filmpjes in een periode van bv 2 weken te laten indienen, waarna tot 17 maart een stemperiode zou zijn? Dat is dan meteen een tip voor volgend jaar... En zoals ik al schreef, ik ben dan ook blij dat ik geen lid ben van de jury maar slechts een van de deelnemers!
We zullen het dus moeten afwachten. Ons filmpje doet het goed!
En dat is een fijn gevoel! Zoveel mensen in je omgeving die het je gunnen om deze kans tot realiteit te maken. En ook al geeft 6x6x6 op reis wel steeds aan dat de stemmen niet het belangrijkste zijn, het lijkt mij toch wel een redelijke indicatie dat de aandacht die je voor je filmpje hebt weten te krijgen, ook resultaat oplevert. En ludieke acties, samenwerkingsverbanden tussen teams en hele creatieve filmpjes zijn nu leuk, maar blijft het hangen bij het publiek? Kun je daarmee je volgers blijvend aan je binden, ook tijdens de 5 weken durende reis? En heb je tijdens de reis voldoende middelen om diezelfde creativiteit te laten zien of ben je genoodzaakt om daar op een hele andere manier creatief te zijn? Sta je zelf voldoende stevig in je schoenen om 5 weken lang te reizen, tegelijkertijd de achterban dagelijks bezig te houden, filmpjes te maken naar aanleiding van o.a. de opdrachten én omgaan met cultuurverschil?
Ik moet het antwoord hierop nog even schuldig blijven. Wel ben ik er van overtuigd dat Chantal en ik samen deze uitdaging met volle overtuiging aan willen gaan in Azië om dit tot een groot succes te maken!
Stemmen, tips, suggesties en ideeën voor opdrachten zijn welkom!
Ons filmje staat op de site van 6x6x6 op Reis, waar je ook op ons kunt stemmen.
En als je tips voor ons hebt om dit avontuur tot een nog groter succes te maken, laat het mij dan weten. Ook als je een leuke opdracht voor ons weet, hoor ik dat ook graag. Wie weet voeren wij die dan wel voor je uit!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten